beruntung..orang yang.. beriman.. beramal soleh.. berpesan2 pada kebaikan.. berpesan2 pada kesabaran..

Tuesday 12 April 2011

our skin..can talk^-^..beware..

Assalamualaikum wrt^-^
Alhmdulilah..Allah still izinkn dri ni ntuk mngadap laptop..n berkongsi ilmu yang sgt2 ckit ni. Moga2 kita dapat ibrah ye (pengajaran)..

Time usrah,kak nakibah sy ada ckp yg secara fitrah’y,azali’y..badan kita adalah Islam. Semua tahukn,sebelum kita lahir,kita dah janji dgn Allah yg kita akan ikut segala printah dn jauhi larangnya. Tapi, kita lupa semua tu bila kita lahir.


Do no harm to ur patient..etika s’org doctor. Tp,kita lupa..kita kena juga..do no Harm to OUR body. Apa maksudnya?

Maksudnya,kita kena letakkn hak badan kita,iaitu hak sebagai badan yang islam. Jadi, kita kena wat semuanya yang mnggunakan badan kita..cara Islam la^-^. Contohya, solat, puasa, tunai haji, bayar zakat dll...
                                                                             
tu perkara wajib. Tapi, secara sunnatullah’y juga, manusia ni slalu wt dosa (x kira bsr or kcil). Jadi, kita mesty tpop up dgn ibadah2 n amalan2 sunat. Macam solat sunat, sedekah (tgn kanan ni suka sedekah, tp jgn smpi tgn kiri nmpk ye..ngeeee), qiam dll..

selain tu jga, dalam amalan sharian, kita juga kena wat secara islam..conthnya, makan (jgn mkn smpi knyg..nnt jd malas, semua x jln..huhuhu)keba baca doa dan sumber yang hal, belajar (niat kerana Allah), tolong org, dalam muamalat dll..yang pling pntg..SAY NO TO COUPLE!!!!..ZINA IS HARAM..NIKAH IS HALAL^-^

tunaikn hak badan kita..siang bekerja/belajar..dgn cara islam (niat kerana Allah,jujur, tidak ambil riba, amanah, solat, tidak mengumpat, makan mkann yg halal dll..dan time malam rest, bykkn ibadah, bca quran, bgun malam(qiamulail) dll..

Bukan apa..sebab, nnt bila kt akhirt nnt..anggota badan kita yang akn jbw sgala ptanyaan Allah. Tangan akan cerita apa yang kita wat dgn tgn kanan, mata akan ckp apa yang kita lihat, telinga akn cerita stiap apa yg kita dgr. Kcuali lidah je x ckp..sbb lidah akan mnipu..x honest..

“dan mereka berkata kepada kulit mereka, ‘mengapa kamu menjadi saksi terhadap kami?’ (kulit) mereka menjawab, ‘yang menjadikan kami dapat berbicara adalah Allah yang (juga) menajadikan segala sesuatu dapat berbicara, dan Dialah yang menciptakan kamu yang pertama kali dan hanya kepadaNya kamu dikembalikan” 41:21

TEPUK DADA TNYA IMAN..^-^

No comments:

Post a Comment